sábado, septiembre 08, 2007

Castro Caldelas, as festas, o irrio e os cabezudos


Dende a nosa casa da Rúa Jose Antonio, antes Rúa Progreso, escomenzaba a escoitarse a banda de Alongos e os foguetes. Non pudéramos ir a recibi-la A Pena, pero ainda podíamos incorporarnos a altura do “Trespés”. O meu pai andaba fora facendo fotos a quen quixera retratarse. A miña mai estaba emocianada pola chegada da banda. Para ela, o paso dos anos, marcábaos a entrada da banda pola estrada de Ourense. Un arrepió subíalle por todo o corpo; era a consciencia de estar viva. Saímos a estrada, o Sr. Abelino, dos últramarinos estaba cun pito na boca e cas mans nos petos, un pequeño sorriso na súa face mirando para os de Alongos que son como da familia, logo de tantos anos vindo á vila. Moita xente acompañaba a banda que continuou ata a airexa.


Onte foi o día sete de setembro e a festa pilloume lonxe. Contaronme a chegada da banda e, xogando co tempo, imaxineu a súa entrada a finais dos sesenta cando o meu pai fixo a foto do irrio e dos cabezudos, mentres eu os miro por detrás imaxinando quen se agocha dentro desas enormes cabezas. Polo que se ve manteño a distancia suficiente por medo as súas cañas. O irrio, con pito quixo fotogrfiarse ca cámara Zeis Ikon ca que meu pai empezou a fotografiar.

Pensámos en ir as festas pero o forte ruido e a dexeneración na que rematou a posta en escea da modernidade, (exceso de tombolas, forte ruido dos coches eléctricos..., desorden…etc), fixo que non contara ca maioría suficiente para tal iniciativa e eso que, iste ano, o tempo prometía. Espero que ista imaxen poida axudar a facer moitas recreacións da festa dos Remedios, según cada quen a viviu, máis alá ou máis aca do transformador. Boas Festas.

Foto de Xoán Bautista Sotelo Blanco (Castro Caldelas 1968)

23 comentarios:

Anónimo dijo...

La foto es preciosa, como siempre. Las fiestas han sido alucinantes (exceptuando las inclasificables orquestas del día 8), pero no comparto ni por asomo ese calificativo de "degenere". Antes no había cochitos, pero estaban las cadenas con los Chichos todo el día, la tómbola con su "otro, otro, otro perrito piloto"; la barca de la niña, etc... Las fiestas son y deben ser ruido, jolgorio, música (la banda y los gaiteiros y luego las orquestas con sus éxitos del verano). Sinceramente creo que habéis hecho muy mal en no venir, el tiempo ha estado estupendo, las banderitas aún lucen esplendorosas y todavía nos queda por disfrutar la orquesta de hoy!!!!!!!!!!

Anónimo dijo...

A rúa foi José Antonio durante a dictadura, dende a democracia, chámase Estrada de Ourense

Anónimo dijo...

Case todas as veces as novas que das están moi ben, pero tamén as veces cos calificativos vaiseche un pouco a man, este é un dos casos. Asdo.: Un fan dos cochitos de choque

Bautista Sotelo dijo...

Sí, é certo que a estrada vai para Ourense. Penso que o Concello debería recupera-la memoria, ser valente e restaurar a legalidade, recuperar o nome de Rúa do Progreso, suprimido ilegalmente ou abrir un debate os veciños a cerca doutras posibilidades.

Bautista Sotelo dijo...

Sen dubida hai outras sensibilidades as que non pretendo ofender. Sen ir moi lexos, a miña mai tamen lle parece que todas isas instalacións animan a festa. Logo sempre se queixa do ruido, da interrupción dos accesos, e antes de remata-las festas vaise.

É a miña opinión e sei que non gusta entre un sector dos caldelaos. Penso que as tombolas e os coches eléctricos poderían ordenarse como outras cousas. Fano en moitos sitios e a ninguén se queda sen festas. Coido que temos unha vila con un gran valor patrimonial, con unha praza que a casualidade urbanística fixo de unha determinada maneira e que debería ser máis da xente e non dos trastos. A miña sensibilidade non coincide ca da maioría, pois a esperar.

Anónimo dijo...

Aquí entraríamos en un debate muy peliagudo (lo de ordenar las tómbolas, etc) y no sé si es el lugar y momento adecuado, de todos modos modos no hay mucho sitio para donde llevar estas diversiones. Reitero lo dicho ayer: la fiesta estupenda, las vacas estupendas también y la verbena apoteósica. Se acabaron las fiestas y no llueve, esto casi no parece el Castro.

Anónimo dijo...

A mi entender los coches eléctricos y demás es un mal menor,cuando está en juego la pérdida de la esencia de las fiestas del Castro.

Y es que se está perdiendo las cosas que hacían de las fiestas del Castro algo único. Me explico, me parece muy triste que cuando llegué el día 6 a las 9 de la noche, ya estaban puestas las banderas de la carretera de Trives y las de delante de la Iglesia. Esa noche cuando salí, sólo había gente en bares "mazándose", ni unos gaiteros, ni charanga, ni nada de nada. En fin, no se de que me extraño cuando el año pasado ponían las banderas los de Protección Civil. Y de eso la culpa no la tiene el Ayuntamiento, aunque yo si le hecho la culpa de que no cuidan nada las caretas de los cabezudos, es triste ver como los niños las tiran por el suelo, debería alguien encargarse de ordenar el asunto.

Yo recuerdo, no hace tantos años, las colas que había para vestirse, y como se hacía todo con el mayor sigilo, no como ahora en el medio de la Plaza.

También me ha dado pena ver como apenas hay niños que corran los Irrios, y los que se visten miden apenas metro y medio,salvo el Movilla que es el único que se salva.

Y además me gustaría que la persona que se haya encargado de la contratación de las orquestas, diera una explicación de cómo el día 8, que podía ser un día de fiesta increible, en el que se juntaron unas variables que es difícil que se den (un tiempo increible junto con un día 8 que caía a sábado) se trajo a una orquesta que sólo siendo generosos podemos calificar como tal. Fue un espectáculo incalificable. Me gustaría un poco de transparencia en las cuentas, porque el dinero gastado en esa "orquesta" fue tirado, mejor hubiera sido poner un tocadiscos.

Bueno, me ha salido una entrada un poco deprimida, pero los encargados de las Fiestas (creo que es el Ayuntamiento que no hay comisión) deberían hacer un poco de autocrítica.

Anónimo dijo...

evidentemente el único responsable de lo de la orquesta del día 8 es la concejalía de cultura, que es quien las organiza, pero ojito,; lo hace porque en nuestro querido pueblo nadie quiere mojarse ni currar, eso de estar en la comisión de fiestas es un rollo ¿no? Con respecto a las banderas, cabezudos, etc... los culpables también somos nosotros que no lo hacemos, o nuestros hijos que "pasan" de eso y no van a no ser que se les prometa alguna recompensa. Cuando fui joven me pasaba el mes de agosto haciendo banderas, nadie tenía que mandarme, y conmigo toda mi pandilla; luego los "mayores" colocaban las banderas y nosotros deseábamos crecer para poder subirnos algún día a esa escalera. Con los irrios también pasa lo mismo, no creo que seamos los de cuarenta los que tengamos que correr, por lo menos, no solamente los de cuarenta, deberían ser los jóvenes, pero a muchos de ellos eso ya no les interesa ¿de quién es la culpa?
A pesar de esto, las del Castro me siguen pareciendo unas fiestas fantásticas y vendré a ellas mientras pueda, saldré en las banderas, veré la banda el siete y el ocho, veré también la procesión, el irrio, los fuegos, la feria de ganado y espero poder aguantar muchos años diciendo: otra, otra, otra... en el prado a las cuatro de la mañana.

Anónimo dijo...

Anita Ozores, no sé si eres de las Azores o acabas de llegar de ellas. Se nota que disculpas cualquier responsabilidad sobre el bajo nivel de las orquestas del día 8. Eran impresentables. Falto poco para que me decidiera a subir a cantar yo. Unos aficionados. Quién contrató a esos grupos. No vale decir que nadie colabora y que es muy dificil hacer las fiestas. O es el mismo argumento del ayuntamiento para el resto de los abandonos que sufre el pueblo. Se han presentado y han obtenido la mayoría y gobiernan y tiene la responsabilidad de hacer las cosas y hacerlas bien... para eso cobran, son profesionales.

A mí no me molestan las tombolas, como al Bautista, pero el lio que se monta en la plaza es soberano o es que no tenéis ojos en la cara. Es un auténtico desastre. Pero a que se dedica nuestro ayuntamiento.

Anónimo dijo...

Eu estou moi de acordo con Anita Ozores, e digo porque eu algún ano estiven na comisión. Somos todos moi cómodos e non queremos estar na comisión de festas. De todos os xeitos ó das orquestas do día 8 non ten nome, e só hai unha responsable que é a concelleira de cultura. Respectos ó irrio e as bandeiras os responsables somos todos os caldelaos. Ninguén quere facer as bandeiras, porque se está mellor na piscina, ninguén as quere poñer, porque se está mellor nos bares e ninguén se quere vestir de irrio nin correlo porque se está mellor na cama.
No tocante os coches de choque e as tómbolas estou en total desacordo con Bautista, o día que se quiten da praza os Remedios xa non volveran a ser Remedios, estas atraccións axudan a facer a festa e son parte da festa. Xa só nos faltaría sacar as orquestas e levalas para o campo da feira. Recordovós que un ano que quitaron os cochitos e se levaron para a explanada de debaixo das escaleiras que hai fronte ós calzados da Luisa e a festa foi un fiasco, non había ambiente, non había nenos, non había luces, non había os cochitos. Os Remedios sen cochitos nunca serán os Remedios.

Asdo.: Un fan dos coches de choque

Anónimo dijo...

Penso que nos centramos moito nos cochitos e logo esquecémonos de organizar unhas boas festas con boas orquestas. Tanpouco estaría demáis innovar un pouco. Repetir todos os anos o mesmo xa cansa.

Anónimo dijo...

Yo tampoco entendería una fiesta en la que la orquesta estuviera en el Puente de las Tablas,los conciertos de la banda en el Campo de Fútbol, los cochitos en el Alto de Aguil y el Irrio lo tuviesemos que ir a correr a Trambasaguas para que alguna gente se sintiese cómoda paseando por la plaza. Coño, son las fiestas.... sin todo eso no hay fista

Anónimo dijo...

Afogades o debate. Non vexo que Bautista fale de sacar nada. Máis ben, fala de ordenar e iso é o que non queredes ver: o desorden... de choches, furgonetas, de ruidos, ou sonidos que se solapan...eso non é música, nen festa, é contaminación acústica.

A mín gustame o meu pobo, a praza e as súas rúas, pero en moitas cousas necesita EVOLUCIONAR. Mellorar o bó, procurar consolidadr algunhas cousas e erradicar o que lle perxudica.

Non admitides a critica. O Castro non pode seguir no co seu inmovilismo. As reflexións de Bautista parecenme moi atinadas.
Asdo.: Alguén que pensa que o noso, por ser o noso, non necesariamente é o mellor. É moi mellorable.

Anónimo dijo...

Esto va a peor, si no fijaros en la fotografía, como el Irrio y el cabezudo van impecables, perfectamente vestidos y las caretas cuidadas.
En el presente, la mayoría de los cabezudos no tienen trajes,y el del Irrio tiene por los menos 20 años, o si no los tiene los aparenta. Y no es de recibo, que hace años se hayan restaurado las caretas y vuelvan estar hechas una mierda.

Y si, yo creo que hay que exigir más transparencia,a mi me gustaría saber como se han empleado el dinero recaudado, porque el que más y el que menos ha contribuído y las Fiestas no han estado a la altura del "suficiente". Independientemente de que hayamos bebido, cantado y gritado otra, otra, otra...

Anónimo dijo...

A rica tradición folklórica ( bandeiras caseras, bandas, gaiteiros, irrios a quen perseguir, rapaces novos diante das orquestras bailando,roscón e empanada de anguias, moito estruendo das bombas...) está agochada tra-la chavacaneria, os ruidos de coches, pub de borrachiños, a canción do verán, e pouco máis de mediocridade-modernidade-vulgaridade..así somos , así é o signo destes tempos.
Sálvese quien pueda y haga algo por salvar a los demás por favor.

Anónimo dijo...

Maite:

O noso é o mellor POR SER O NOSO.

Tal vez se moitos pensasen así o asunto melloraría.

Empecemos por sentir orgullo patrio adornando as fiestras todas coa nosa bandeira branca e azul polo menos durantes os festexos por deus que cousa máis sosa nos voltamos!!!!!

Anónimo dijo...

Pois eu non vexo nin que Bautista nin Maite aporten gran cousa. É certo que din estar en contra de que os cochitos estean na Praza, de que hai que ordear espazos, pero como?
Joder, acusades os demais de afogar o debate e eu non vexo que ninguén faga propostas...
Por cero teño que dicir que as contas das festas son públicas. Eu o ano pasado pedinas e deronmas no Concello.

Bautista Sotelo dijo...

Carallo para a resaca da festa. Vamos ver que hai por eiquí: volta o vello tema. Ordenar pero como...?Anita...esa é unha tarea que eu penso que o Concello tería que encargar un estudio a urbanistas ou convocar un concurso de ideas, como fan en moitos sitios. Un Concello moderno escoitaría as voces que opinan, ainda que sexan de veraneantes, como nos califica o Sr. alcalde. Ou podemos seguir decindo que o noso é o mellor... orgullo patrio...? que cousas...ou podemos non mudar nada nesta caida libre.

Anónimo dijo...

Perdón por colocar neste fío un asunto alleo a el , máis como me parece de interese espero me disculpes.Atopeino hoxe en Vieiros (edición de Valdeorras).

DECLARACIÓNS CON POLÉMICA
A Plataforma pro A-76 por Trives podería denunciar a José Blanco por afirmar que a futura autoestrada pasará por Monforte
O presidente da Plataforma Pro A-76, corredor tres, por Ourense, Francisco José Fernández, proporalle á xunta directiva pór en coñecemento da Fiscalía do Tribunal Superior de Galiza as declaracións do secretario de organización do PSOE, José Blanco, por se fosen constitutivas de delito. Nas declaracións feitas por Pepe Blanco, este pasado venres en Monforte, afirmaba que a autoestrada pasará por esta vila lucense porque ó parecer, a súa palabra ten máis valor ca dos técnicos do Ministerio de Fomento.

- 11:23 30/01/2007
Tags:
O presidente da Plataforma pro A-76 non daba creto ao que lle contaban os xornalistas cando o pasado venres lle pediron a súa opinión sobre as declaracións do secretario de organización dos socialistas. Fernández explica que o PSOE debería emendar as declaracións feitas por Pepe Blanco, porque non teñen sentido. Lembra que no estudo inicial investiuse un millón de euros "que de non servir para nada poderían aforrar o diñeiro e investilo en tapar buratos nas nosas estradas". Pide a rectificación e solicita aos técnicos de Fomento e Medio Ambiente que sigan traballando "sen facer caso das declaracións deste personaxe".
A xunta directiva da Plataforma reunirase esta semana para estudar a posibilidade de presentar denuncia e ademais para seguir adiante co calendario de actos reivindicativos. Dende a Plataforma cualifican de éxito a primeira concentración feita o sábado, 27, en Trives, na que participaron unhas 3.000 persoas. Ademais destacan a colaboración de todo o sector comercio que pechou durante a hora da concentración, ás doce do mediodía, nunha fin de semana con moito traballo na zona, xa que a estación de montaña de Manzaneda estaba a pleno funcionamento.

Anónimo dijo...

Ojo Bautista, que aquí Anita no habla nada de organizar espacios ni problemas tan sesudos de nuestro amado Castro. Yo sólo salí en defensa de las barracas en general (sean cochitos, colchonetas, tiro, etc...). En segundo lugar, anónimo de no sé qué hora (por cierto, no hace falta el chiste fácil de preguntarse si soy de las Azores) la primera persona que habló del fiasco del día 8 fui yo (léase Vd. el primer comentario) y reiteré más abajo que la responsabilidad es de la concejalís de cultura, etc, etc... después hago una reflexión personal sobre el hecho de lo comodísimos que somos a veces en el pueblo, pues a mí me parece que, aunque haya concejales, los del Castro podríamos organizar una comisión de fiestas ( o es que cuando había comisiones en el castro se debía a que no había concejales??? me lo expliquen). La culpa de que los niños no hagan banderas, de que nosotros no las coloquemos, de que no se corran los irrios ¿de quién es? a mí me parece que nuestra, de todo el pueblo, niños y mayores que no participamos activamente; pero esto es sólo una reflexión personal, me parece estupendo que los demás piensen otras cosas, aunque lo de decir siempre "fue ese (concello)" como cuando éramos pequeños, me parece un poco infantil. Por otro lado, las orquestas de este año eran todas nuevas (lo digo por el comentario de la innovación) ¿o vosotros no habríais reconocido a la estelar "fin de semana"? ¿dónde estaba si no el incombustible Toni (jejejeje) que nos visitaba año tras año?
Bautista, vaya debate que has propiciado, sólo me queda decirte: fotos, fotos, fotos; más fotos por favor

Anónimo dijo...

a contaminación acústica é necesaria nun pobo que no inverno morre moitas veces de asco no máis absoluto silencio. eu traballo e vivo aquí todo o ano e non sabedes como agradezo o barullo deses dias; tamén comprendo que a xente que ven escapando das grandes cidades prefira o silenzo, pero... nunca chove a gusto de todos

riquinho-e dijo...

Boas tardes
Son pintor e muralista e fixen en Castrocaldelas un mural sobre o irrio. Atopei esta foto en google e quería preguntarche se podería usala para explicar a historia deste persoaxe na miña web, citándoche por suposto. Pareceume moi bonita e representativa do caracter deste persoaxe.Espero a túa resposta, un saúdo
Miguel Peralta

Bautista Sotelo dijo...

Bos días Miguel, parabéns polo mural da fachada do edificio dos mestres. Ainda non me chegou a opinión da Maruxa dos Pilos (a súa opinión vai ser decisiva), pero, polo que vexo no facebook, a túa intervención gustou moito.

Respecto da foto, non hai problema ningún. Grazas por solicitar permiso, e soio che pido, tal como propós, que fagas mención ó autor (Xoán Bautista Sotelo Blanco, fotógrafo da vila naquel tempo).

Saúdos

Bautista Sotelo